divendres, 5 de juny del 2015

PIXTON, fomentant la creativitat a través dels còmics!

Pixton és una eina multimèdia que et permet fer còmics en línia, de forma gratuïta i la poden utilitzar tant alumnes com professors afavorint d’aquesta manera la dinàmica i la interactivitat a l’aula. 

Aquesta eina, deixa escollir els personatges, els seus gestos, els fons i els diversos elements que volem introduir en la nostra vinyeta. Tots els elements, siguin personatges o objectes, poden col·locar-se on es desitgin. 

Ens ofereix dos tipus de funcionament:

1. Per a principiants. Permet escollir la configuració, els caràcters i el text. És la més adient per Primària, ja que és una versió que et permet crear un còmic amb rapidesa, on la gran majoria d’elements ja estan preestablerts. D’aquesta manera els infants, només han d’escollir d’entre els elements presentats i escriure el text que inclouran en les diferents vinyetes. 

2. Més avançat. És un mecanisme més complex perquè els infants ho han de realitzar absolutament tot, des de la mida del còmic fins al gradient de fons. En definitiva, ofereix una gran varietat d’usos. 

Pixton, ofereix un gran ventall d’avantatges pels infants. En primer lloc, no només ajuda al desenvolupament en la competència digital i artística i cultural, sinó que també ajuda en el desenvolupament del llenguatge pel que fa als conceptes de narrativa, la successió d’esdeveniments i finalment, per a la noció de temporalitat. Si ens focalitzem en la lectura, aquesta eina, beneficia als infants que tenen dificultats per llegir i entendre els continguts, perquè els còmics que es presenten no són difícils de llegir i el text de les vinyetes és curt. Per últim, també ajuda als infants que no tenen confiança en les seves habilitats artístiques com per exemple, el dibuix i a més, en poder canviar les expressions facials i les postures del personatge, facilita a l’infant l’acompanyament i el fil conductor de la història. Com a obstacle, només destacaria, que als infants els hi pot resultar difícil, gestionar la mobilitat dels personatges per expressar una postura determinada. 

Si fem referència a l’aplicació que aquesta podria tenir dins l’aula, destacaria les següents idees. El docent amb Pixton podria fer una breu introducció als continguts, o fins i tot realitzar-los i comentar-los a través d’aquesta eina, ja que això els hi resultaria més atractiu als infants. O bé, també es podria deixar experimentar de forma lliure als infants, proposant la creació d’un conte, d’una història, etc. A més, també poden ser utilitzats per alumnes i professors per crear vinyetes amb la finalitat de presentar activitats i esdeveniments que es fan a l’escola. 

La interactivitat que es dóna és selectiva però depenent de la funcionalitat que se li assigna pot esdevenir interactivitat comunicativa (publicació a les xarxes socials).

D’una banda, tenint en compte el model SAMR, aquesta eina es trobaria a transformació. Ara bé, depenent de l’enfocament en què s’utilitzi pot ser modificació o redefinició. Modificació perquè l’infant pot elaborar un còmic de forma tradicional, escollint o dibuixant les imatges i personatges, el que sí que és diferent és que l’aplicació ja facilita un conjunt d’eines per a l’elaboració de la història o conte. Redefinició si els infants experimenten amb l’ampli ventall de possibilitats que ofereix (la dimensió de la vinyeta, la gradació de fons, la mobilitat dels personatges, les expressions facials, etc.). D’altra banda, pel que fa a la taxonomia de Bloom, aquesta eina abastaria els següents nivells: crear, aplicar, analitzar i comprendre. 

Per últim, les competències que es treballen amb aquesta eina són:

1. Competència comunicativa lingüística i audiovisual
2. Competència artística i cultural
3. Competència del tractament de la informació i competència digital
4. Competència matemàtica
5. Competència d’aprendre a aprendre
6. Competència d’autonomia i iniciativa personal

Aquí us deixo un exemple de còmic.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada